pondelok 2. mája 2011

Tenisky na klinec?

Konečne sa po zranení dostávam aspoň na 7-8 km výbehy v mierne zvlnenom teréne. Fakt, sa musím naučiť počúvať svoje telo a rozlišovať medzi prirodzenou únavou a pocitom preťaženia. Tá hranica je niekedy fakt hóóódne tenká...
Povedal som si, že budem pri každom behu usilovne pracovať na technike. V múdrych knihách a bežeckých fórach som sa dočítal, ako by taký správny beh mal vyzerať. Hm, pravdu povediac, tých informácií bolo zo začiatku na môj vkus príliš mnoho. Každý detail, každá končatina, každý pohyb vyžaduje podľa odborníkov špeciálnu pozornosť a tréning.  Cvičení a drilov je také množstvo, že neostáva čas ani na samotné behanie. Mám pocit, že tie postupy sú mnohokrát prepracovanejšie ako výcvik kozmonautov. Pre obyčajného lesného pobehaja je tento svet niekedy taký krutý...
Potom som náhodou narazil na jedno vlákno, kde sa rozoberal beh na boso. Je pravda, že kadejaký skaderuka-skadenoha niekde v Afrike behá bosý od rána do večera.  Ale, ako to preboha, môže bez tých príručiek a drahých tenisiek dokázať?
Nakoľko som čo sa blbostí týka muž činu, okamžite som vybehol do vinohradov na krátky test „dole bez“. Začal som najprv iba veľmi opatrnou chôdzou a až postupne som prešiel do pomalého behu. Na moje prekvapenie, celkový pocit bol až prekvapujúco príjemný. Teda až do chvíle, kým som neskočil na nejaký ostrejší kamienok.  To som pre zmenu zareval ako indián pri útoku.  Hm, musel to byť pohľad pre bohov: nejaký  bosý šialenec poskakuje po lesnej ceste a kde-tu z neho vyjde divoký ryk, po ktorom nasleduje séria pestrých nadávok...
Ale zaujímavé je,  ako si telo pri behaní na boso automaticky poradí s technikou behu. Krok sa automaticky skráti tak, aby chodidlo dopadalo na prednú časť a nie na pätu (dopad na holú pätu totiž setsakramentsky bolí). Noha dopadá prirodzene pod stred tela, teda úplne optimálne pod ťažisko. Krátky krok rovnako znamená zvýšenú kadenciu krokov, čo šetrí energiu a zvyšuje rýchlosť.  Fakt veľmi zaujímavé. Takto nejako opisovali správnu techniku behu v tých múdrych knihách.  A pritom stačí iba päť minút behu bez tenisiek...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára